در ذکر حکام دیاربکر و جزیره

لە کتێبی:
شرفنامه
بەرهەمی:
شەرەف خان بەدلیسی (1543-1603)
 3 خولەک  1028 بینین

بر مرآت ضمایر مهر تنویر دانشمندان صافی ضمیر صورت این معنی عکس‌پذیر خواهد بود که اول کسی که از طایفه‌ی اکرادناوی تایبەت در دیاربکرشوێن و جزیرهشوێن دعوی سلطنت نموده و به مسند حکومت متمکن گشته احمد بن مروانکەس است و در زمان قادر عباسیکەس کار و بار او عروج تمام یافته چنانچه قادر او را ملقب به «نصرالدولهکەس» گردانید. مدت هشتاد سال زندگانی کرده، از آن جمله پنجاه و دو سال به سلطنت دیاربکرشوێن و جزیرهشوێن در کمال تنعم و کامکاری قیام نمود. ایلچی به سلطان طغرل بیگ سلجوقیکەس ارسال نموده، اظهار صفای نیت و خلوص طویت کرد. و از جمله تنسوقات که بدو فرستاد یک قطعه یاقوت بود که از سلاطین دیالمهشوێن به مبلغ خطیر خریده بود. و فخرالدوله بن جهیرکەس ―که آخر وزیر خلفاء عباسیه شد― و ابوالقاسم مغربیکەس از جمله‌ی وزراء او بودند. آخر در سنه ثلاث و خمسین و أربعمائة٤٥٣=1061 به اجل موعود درگذشت. روایت است که سیصد و شصت جاریه‌ی محبوبه داشته که هر شب با یکی از ایشان معاشرت می‌نمود چنانچه در سالی دو نوبت با یکی از ایشان مباشرت واقع نمی‌شده.

نصر بن نصرالدوله احمدکەس بعد از فوت پدر متصدی امر حکومت گشته، بیست و یک سال تمام به اهتمام ابن جهیرکەس وزیر سلطنت نمود و میانه‌ی او و برادرش سعیدکەس، محاربات واقع شده وی در میافارقینشوێن و سعیدکەس در آمد به جای پدر به حکومت نشستند. آخر در ذی الحجه سنه اثنی و سبعین و أربعمائة٤٧٢=1080/6 وفات یافت.

سعید بن نصر الدوله احمدکەس مدتها والی آمدشوێن بود و در باره فقرا و ضعفا کمال شفقت و مرحمت به ظهور می‌رسانید و رعیت و سپاهی در زمان او در مهاد امن و امان بودند. آخر در شهور سنه خمس و ستین و أربعمائة٤٦٥=1072-1073 فوت شد.

منصور بن نصر بن نصر الدوله احمدکەس قائم مقام پدر شد آخر در جنگ فخر الدوله بن جهیرکەس وزیر شکست یافته. بعد از آن در دست جکرمشکەس صاحب جیش موصلشوێن گرفتار گردید و او را در جزیرهشوێن در خانهٔ جهودی مقید داشته. در محرم سنه تسع و ثمانین و أربعمائة٤٨٩=1096/1 وفات یافت و چهار نفر از ایشان نود و یک سال حکومت نموده‌اند دولت آن طایفه بدو منقرض شد.