در ذکر حکام دیاربکر و جزیره

Li pirtûka:
Šarafnāme
Berhema:
Şeref Xan Bedlîsî (1543-1603)
 3 Xulek  1065 Dîtin

بر مرآت ضمایر مهر تنویر دانشمندان صافی ضمیر صورت این معنی عکس‌پذیر خواهد بود که اول کسی که از طایفه‌ی اکرادNava taybet در دیاربکرCih و جزیرهCih دعوی سلطنت نموده و به مسند حکومت متمکن گشته احمد بن مروانKes است و در زمان قادر عباسیKes کار و بار او عروج تمام یافته چنانچه قادر او را ملقب به «نصرالدولهKes» گردانید. مدت هشتاد سال زندگانی کرده، از آن جمله پنجاه و دو سال به سلطنت دیاربکرCih و جزیرهCih در کمال تنعم و کامکاری قیام نمود. ایلچی به سلطان طغرل بیگ سلجوقیKes ارسال نموده، اظهار صفای نیت و خلوص طویت کرد. و از جمله تنسوقات که بدو فرستاد یک قطعه یاقوت بود که از سلاطین دیالمهCih به مبلغ خطیر خریده بود. و فخرالدوله بن جهیرKes ―که آخر وزیر خلفاء عباسیه شد― و ابوالقاسم مغربیKes از جمله‌ی وزراء او بودند. آخر در سنه ثلاث و خمسین و أربعمائة٤٥٣=1061 به اجل موعود درگذشت. روایت است که سیصد و شصت جاریه‌ی محبوبه داشته که هر شب با یکی از ایشان معاشرت می‌نمود چنانچه در سالی دو نوبت با یکی از ایشان مباشرت واقع نمی‌شده.

نصر بن نصرالدوله احمدKes بعد از فوت پدر متصدی امر حکومت گشته، بیست و یک سال تمام به اهتمام ابن جهیرKes وزیر سلطنت نمود و میانه‌ی او و برادرش سعیدKes، محاربات واقع شده وی در میافارقینCih و سعیدKes در آمد به جای پدر به حکومت نشستند. آخر در ذی الحجه سنه اثنی و سبعین و أربعمائة٤٧٢=1080/6 وفات یافت.

سعید بن نصر الدوله احمدKes مدتها والی آمدCih بود و در باره فقرا و ضعفا کمال شفقت و مرحمت به ظهور می‌رسانید و رعیت و سپاهی در زمان او در مهاد امن و امان بودند. آخر در شهور سنه خمس و ستین و أربعمائة٤٦٥=1072-1073 فوت شد.

منصور بن نصر بن نصر الدوله احمدKes قائم مقام پدر شد آخر در جنگ فخر الدوله بن جهیرKes وزیر شکست یافته. بعد از آن در دست جکرمشKes صاحب جیش موصلCih گرفتار گردید و او را در جزیرهCih در خانهٔ جهودی مقید داشته. در محرم سنه تسع و ثمانین و أربعمائة٤٨٩=1096/1 وفات یافت و چهار نفر از ایشان نود و یک سال حکومت نموده‌اند دولت آن طایفه بدو منقرض شد.