در ذکر امراء اسبایرد

لە کتێبی:
شرفنامه
بەرهەمی:
شەرەف خان بەدلیسی (1543-1603)
 2 خولەک  562 بینین

این طبقه نیز به نوعی که سابقاً مذکور شده با حکام خیزان بنی‌اعمام‌اند و در زمانی که امراء کردستان، اطاعت درگاه عثمانی نمودند والی اسبایرد، محمد بیگ بود و چون فوت گردید ازو دو پسر ماند؛ سلطان ابراهیم و میر شرف.

سلطان ابراهیم بن محمد بیگ بعد از فوت پدر بر سریر امارت اسبایرد به‌موجب حکم سلطان سلیم خان غازی متمکن شد و مدتی به امر حکومت مبادرت کرده، دو پسر داشت؛ محمد بیگ و حسن بیگ در هنگامی که قزلباش بر سر قلعۀ وان آمده با فرهاد پاشای میر میران به محافظت وان قیام می‌نمود، در دست قزلباش به قتل رسید و محمد بیگ بعد از وفات پدر قایم مقام او شد.

محمد بیگ بن سلطان ابراهیم چون پدرش فوت کرد به‌موجب نشان سلطانی، والی اسبایرد گشت و او چهار پسر داشت؛ ایوب بیگ و خالد بیگ و اویس بیگ و سلطان ابراهیم بیگ. بعد از وفات پدر ایوب بیگ به‌موجب وصیت پدر و استحقاق شرعی، متصدی امارت آن ولایت شده و حالیاً که تاریخ هجری در سنه خمس و الف1005 است، قریب بیست سال است که آن ولایت را در ید تصرف دارد و در عقل معاش و سامان و جمعیت و دنیاداری محسود اقران است.

میر شرف بن محمد بیگ بعد از آنکه برادرش سلطان ابراهیم جانشین پدر شد به درگاه سلیمان رفته ناحیۀ اغاکیس را از الکای برادرش تفریق کرده، به‌موجب نشان سامی مکان سلیمانی به طریق سنجاق گرفته متصرف شد. چون مدتی چند ناحیۀ مزبوره را ضبط و تصرف کرد از عالم فانی به جهان جاودانی انتقال کرد.

ازو بهاءالدین بیگ و اورکمز بیگ نام؛ دو پسر ماند. چون هر دو خوردسال مانده لیاقت ضبط ولایت نداشتند اغاکیس را از دیوان وان به امراء عثمانلو تفویض کردند و اورکمز بیگ چون به حد بلوغ و سن تمیز رسید به مرض صرع و جنون مبتلا گشته، بهاءالدین ترک دیار کرده به عربستان افتاده در بصره و لحسا در سلک غلامان پادشاه منسلک شد.